osiemjpg [343x189]

Witamy Was kochani Ósmoklasiści . Jesteście pierwszy raz w swoim życiu na rozstaju dróg. Żegnacie się już powoli z byciem uczniem podstawówki i wypływacie na coraz to głębsze wody. Zmiana szkoły, otoczenia, nauczycieli , często też kolegów i koleżanek jest dużym stresem wymieszanym z emocjami poznania czegoś nowego, przeżycia kolejnej wielkiej szkolnej przygody. Gdybyście jeszcze nie zdecydowali się jaką szkołę wybrać to tutaj podsyłamy wam link, który przedstawia wszystkie ostrołęckie szkoły: https://waszaedukacja.pl/szukaj/ponadgimnazjalne/mazowieckie/ostroleka

        Dzisiaj jednak chcemy powiedzieć Wam jak poradzić sobie ze stresem przed egzaminami. Po pierwsze wyjawimy Wam wielką tajemnicę, my dorośli też się denerwowaliśmy przed egzaminami. Nie jeden rodzic obgryzał paznokcie, nie mógł spać w nocy i powtarzał sobie ciągle że i tak nic nie umie. Tak, tak właśnie było. My też tak miałyśmy:) Ale jak sami widzicie dałyśmy radę!!! Och to jest cudowne uczucie, człowiekowi się wydaję że może góry przynosić. Wy też dacie radę. Wiemy jednak, że to ciągle powtarzają Wam wasi rodzice, a Wy i tak im nie dajecie wiary. Uważacie, że Wasz strach jest inny, większy. To też normalne, Wasz wiek rządzi się swoimi prawami. To jest w nim piękne. Świat pełen idei, odważnych poglądów, śmiałych teorii. Świat pełen uśmiechów. Należy pamiętać, że poza całym negatywizmem jaki niesie stres działa on również na nas ludzi bardzo mobilizująco, a to akurat dobrze. Pobudza nas do działania, dodaje energii. To jest w życiu bardzo potrzebne.

Morał z tego taki, że nie należy poddawać się negatywnym emocjom, tylko powinniśmy brać swoje emocje pod kontrolę. Teraz zadacie pytanie „Jak to zrobić?”

Oto kilka rad :

Zaufajcie sobie, swoim możliwościom. Zakładamy, że się uczycie, ale nawet jak trochę poluzowaliście z nauką albo coś Wam kompletnie nie wchodzi do głowy, liczcie na uśmiech losu. Nie zakładajcie z góry, że będzie źle. My w Was wierzymy! Czarne myśli wzmacniają stres, powodują obniżenie samooceny. Powtarzajmy sobie w głowie DAM RADĘ, PORADZĘ SOBIE!!!

Super że się uczycie, ale tak jak w szkole są przerwy tak w czasie nauki w domu muszą być przerwy. To jest bardzo ważne. Pomyślcie wtedy o czymś co sprawia wam przyjemność, co was relaksuje. Po godzince nauki (no może dwóch:)) wstań, wyjdź na balkon, do drugiego pokoju lub gdzie możesz i np. poćwicz oddechy. Kondycja psychiczna jest bardzo ważna. Jedyne co nie jest wskazane w takim odpoczynku to relaks przy komputerze lub telefonie, bo to nadal obciąża Twój mózg.

Jedź zdrowo, mówi się że jesteś tym co jesz i to prawda. Dbaj o porządną dawkę witamin dla swojego organizmu. Pij dużo wody.

Nie zarywaj nocy, sen jest ważny. Organizm musi mieć czas na regenerację.

Dobrym pomysłem jest ćwiczenie oddechów. Kontrolowane oddychanie zmniejsza napięcie i rozładowuje stres. Zrób to tak : usiądź albo połóż się w wygodnej pozycji (kręgosłup wyprostowany, ręce i nogi nie skrzyżowane). Teraz wykonaj głęboki wdech z wykorzystaniem przepony. Zatrzymaj na moment powietrze. Zrób wydech i policz w myślach :1-2-3-4-5 i WYDECH. Powtórz to ćwiczenie 3-5 razy.

Wizualizacja czyli wyobrażanie sobie tego co nas czeka , to bardzo dobre przygotowanie przed rzeczywistą sytuacją. Wyobrażając ją sobie musisz najpierw uporządkować w myślach to, co cię czeka. Wyobraź sobie salę egzaminacyjną, swoje miejsce, egzaminatorów, arkusz egzaminacyjny, będzie podobny do już rozwiązywanych w szkole, tych z poprzednich lat. Dzięki wizualizacji nie odczujecie dużego stresu, bo będzie to sytuacja znana, a zazwyczaj to nowe rzeczy i wydarzenia wywołują u nas nerwówkę, a czasem panikę.

Nie nakręcaj się historiami z serii creepy;) Niebywałe opowieści o nauczycielach egzaminujących, o mega trudnych pytaniach zawsze krążyły wśród uczniów i zazwyczaj nie miały nic wspólnego z rzeczywistością. Uwierzcie na słowo albo porozmawiajcie z rodzicami, że tak właśnie było.

Pomyślcie wcześniej w co chcecie się ubrać na egzamin. Wieczorem przygotujcie wszystko, żeby rano nie było paniki, wszelkie dokumenty, przybory itp. Koniecznie pamiętajcie o „zabraniu” pozytywnego myślenia, wewnętrznego luzu i uśmiechu. Wszystko będzie dobrze!!! Jesteś super, nie zapominaj o tym!!!
Powodzenia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, pytania lub zwyczajnie po ludzku chcesz porozmawiać możesz zadzwonić do szkoły. Codziennie pełnimy dyżur telefoniczny :

psycholog Kamila Abramczyk od 8.00 do 10.00,

pedagog Diana Zawalich od 10.00 do 12.00.

Możecie też napisać e-maila kamila.abramczyk@sp6.ostroleka.pl, lub
diana.zawalich@sp6.ostroleka.pl

Pozdrawiamy serdecznie
p
sycholog Kamila Abramczyk, pedagog Diana Zawalich

17 maja na całym świecie obchodzony jest dzień telefonów zaufania.

Pierwszy telefon zaufania powstał w 1970r. w Nowej Zelandii, a już parę miesięcy później powstał pierwszy telefon zaufania w Polsce. Można zadzwonić i całkowicie anonimowo, bezpłatnie porozmawiać o troskach, problemach o tym co nas przygniata i sprawia że nasz świat traci barwy.

Jeśli masz problem, potrzebujesz powiedzieć komuś coś ważnego, albo nie radzisz sobie z emocjami zadzwoń pod bezpłatny numer 116 111.

 telefonjpg [1151x768]

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży prowadzony od wielu lat przez Fundację

Dajemy Dzieciom Siłę działa 24/7 czyli całą dobę, 7 dni w tygodniu. Czekają na ciebie

specjaliści - psycholodzy, którzy nie oceniają, ale dają wsparcie w trudnych chwilach.

 

Drodzy Rodzice! 

Na pewno młodsze dzieci dopytują, o zaistniałą sytuację o to co to jest ten koronawirus, ciężko jest nam dorosłym wytłumaczyć jasno, ażeby przekaz był zrozumiały dla naszych dzieci. Dlatego też proponuję poczytać dzieciom książeczkę elektroniczną, którą stworzyło wiele wspaniałych osób całkowicie za darmo. Zilustrowała ją Ewa Podleś, którą znacie z innych książeczek. Książka jest dla dzieci i dla tych, którzy potrzebują wytłumaczyć najmłodszym w sposób jasny, zrozumiały i przede wszystkim spokojny czym jest koronawirus i co robić, by się przed nim ustrzec. 

https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Koronawirus.pdf

                                                                                       Pozdrawiamy Pedagog i Psycholog


Drodzy Uczniowie! Szanowni Rodzice!

Chcemy Was poinformować, że pedagog i psycholog szkolny pełnią dyżury telefoniczne w szkole .      W razie potrzeby porozmawiania, rozwiązania jakiegokolwiek problemu prosimy o kontakt telefoniczny 29-764-59-11 oraz w dalszym ciągu przez dziennik elektroniczny Vulcan. 

Serdecznie zapraszamy do kontaktu

 

Godz.:8.00-10.00

Godz.:10.00-12.00

Poniedziałek

Psycholog- Kamila Abramczyk

Pedagog- Diana Zawalich

Wtorek

Psycholog- Kamila Abramczyk

Pedagog- Diana Zawalich

Środa

Psycholog- Kamila Abramczyk

Pedagog- Diana Zawalich

Czwartek

Psycholog- Kamila Abramczyk

Pedagog- Diana Zawalich

Piątek

Psycholog- Kamila Abramczyk

Pedagog- Diana Zawalich

  

Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice i Opiekunowie,

 

mając na uwadze decyzję Ministra Edukacji Narodowej o zawieszeniu zajęć w szkołach w Polsce, związaną z zagrożeniem epidemiologicznym, zdajemy sobie sprawę iż jest to trudny czas dla nas . Przed nauczycielami, rodzicami i uczniami nowe wyzwania, którym każdy chce sprostać jak najlepiej. Musimy wzajemnie się wspierać razem współpracować żeby przetrwać ten trudny dla nas wszystkich czas. 
  Nauka online w domu jest nowością dla naszych dzieci, musimy wspierać ich, motywować, ażeby przyzwyczaiły się do nowej dla nich sytuacji. My natomiast będziemy starać się wspierać Państwa w miarę naszych możliwości.
  Pamiętać musimy o tym, że dziecko powinno mieć zapewnione miejsce do swojej pracy, gdzie bez problemu może rozłożyć się z książkami, przyborami szkolnymi.
  Należy przyzwyczaić dziecko (siebie również:) do uczenia się w określonym czasie. Najlepiej wtedy gdy w domu panuje cisza i spokój. Nie może być tak, że młody człowiek odrabia lekcje lub czyta lekturę a obok gra telewizor lub inny domownik odkurza. Uwierzcie mi wszystko idzie pogodzić. Trzeba tylko wprowadzić nowy porządek w domu i nowe zasady.
  Nie należy rozmawiać z dzieckiem w trakcie jego nauki . Przez niewłaściwe zachowanie innych domowników, możemy sprawić że dziecko uczące się nie będzie mogło się skupić, nie w pełnie zrozumie polecenie, pamiętajmy również aby nie wykonywać zada n za dzieci
  Ważnym źródłem informacji dla nas wszystkich stał się komputer i Internet. Tu pojawia się jednak pewien problem- pułapka. Łatwo bowiem szukając jakiś informacji np. historycznych, skopiować tekst, iść na tzw. łatwiznę, żeby mieć więcej czasu na gry na komputerze, rozmowy z kolegami i koleżankami, śledzenie ulubionych Youtuberów itp. Komputer może okradać nas z czasu na naukę. Nie pozwólmy by dzieciom narosły zaległości. Muszą na bieżąco odrabiać swoje zadania. Umówmy się z nimi, że w obecnej sytuacji w jakiej się wszyscy znaleźliśmy pozwolimy im na kontakt z kolegami/koleżankami przez internet, ale tylko i wyłącznie pod warunkiem że wywiążą się ze swoich obowiązków. Wielu z nas, Rodziców, pracuje zdalnie z domu i nie ma opcji żebyśmy czegoś nie wykonali, to samo tyczy się naszych pociech. Młodszym dzieciom można postawić zegar na biurku, lub po prostu blisko niego i wytłumaczyć że jeżeli bez marudzenia wykonają swoje lekcje zajmie im to o wiele mniej czasu niż jak będą zajęte ciągle czymś innym, niż lekcjami. Pokażmy np. „Zobacz jest godzina 12.00 kiedy duża wskazówka przesunie się na 9 będziesz miał przerwę i spokojnie skończysz to zadanie, zajmie ci to tylko 45 minut, zupełnie jak w szkole:)
  Zwróćmy uwagę, czy dziecko nie potrzebuje naszej pomocy. Nie wykonujmy zadań za nie, ale naprowadźmy na poprawne rozwiązanie. 

Pamiętajmy: 

  • Dziecko powinno wykonywać lekcje codziennie o tej samej porze (najlepiej wtedy kiedy jest najciszej i najspokojniej w domu)

  • Dziecko ma stałe miejsce do nauki, które powinno być uporządkowane przed przystąpieniem do lekcji. Najlepiej własny pokój, ale jeśli w domu jest kilkoro dzieci, a tylko jedno biurko ustalamy godziny kiedy kto się przy nim uczy.

  • Pomagamy, ale nie rozwiązujemy zadać za młodego człowieka.

  • Zawsze słuchamy tego co ma do powiedzenia

  • Komputer do nauki tak, ale na określonych zasadach

  • Nie odrywamy dziecka od nauki

  • Należy pamiętać że w szkole są przerwy, pozwólmy na nie również w domu. Dziecko może coś zjeść, przejść się po mieszkaniu, wyjść do toalety. Przerwy nie mogą być zbyt długie, bo młody człowiek straci zapał. Pozwolenie mu na pogranie na konsoli czy obejrzenie bajki rozproszy go na długo i ciężko będzie go namówić do powrotu do nauki. (Przypominam w szkole są przerwy 5 minutowe i 2*20 min). 

  • Chwalimy za każdym razem kiedy poradzi sobie z trudnym zadaniem ( wszystkich małych i dużych, starsi też potrzebują pochwał. Czy nam dorosłym nie jest miło kiedy ktoś nas pochwali – oczywiście że jest:)

  • Motywujmy – w procesie szkolnego uczenia się motywacja odgrywa dużą rolę. 

Interesujmy się naszymi pociechami, kiedy zgłaszają problem lub są nieswoje zwróćmy na nie szczególną uwagę. Czasem dzieci nie mówią o swoich emocjach ale dają nam znać w inny sposób. Nie przegapmy sygnałów. Zróbmy kubek gorącego kakao i porozmawiajmy. Nie pozwólmy mówić dziecku źle o sobie tzn „jestem głupi”, „w życiu sobie z tym nie poradzę”, „nie dam rady”, „jestem tępakiem” itp. To głos który jest wrogiem sukcesu. Zastanówmy się skąd się to bierze. Lęk przed niepowodzeniem powoduje u nas występowanie tendencji do rezygnacji. Budujmy w dzieciach poczucie własnej wartości, wtedy dziecko będzie pozytywnie myślało o sobie. Może pojawić się pytanie od którego przedmiotu odrabiamy lekcje? Wybór zazwyczaj ma związek z zainteresowaniami, czyli lubimy matematykę zaczynamy od niej. Dziecko które pracuje szybko i energicznie, ale łatwo się męczy niech zacznie od trudniejszego przedmiotu a łatwe zostawi na koniec. Dla starszych uczniów dobrym sposobem jest robienie sobie notatek własnych z materiałów otrzymanych od nauczycieli. 

Jak motywować do nauki:

  • Zachęcamy i pozytywnie komentujemy

  • Kierujmy uwagę dziecka które jest słabsze z jakiegoś przedmiotu na jego osiągnięcia w innej dziedzinie nauki

  • Pomóżmy ustalić realistyczne cele

  • Możemy się posługiwać techniką kontraktów np. jeżeli codziennie będzie bez marudzenia zrobiona będzie praca domowa, to wtedy pozwolimy na granie na komputerze w weekend (oczywiście w określonych przez rodzica ramach czasowych i w gry przeznaczone do odpowiedniego wieku dziecka)

  • Doceniajmy każdy wysiłek dziecka, chwalmy

  • Udzielajmy prostych instrukcji

  • Nie komentujmy „Gdybym to ja się uczył w domu….”, „Masz cały dzień luzu i jeszcze marudzisz…” itp. Pamiętajmy dla naszych dzieci to też jest stresująca i nieznana sytuacja.

  • Starszym uczniom pozwólmy samym planować naukę, ustanawiać cele. Jeżeli będą prosili o sprawdzenie przez Państwa stopnia opanowania materiału, zgódźmy się przepytajmy ich. Nie wytykajmy tego czego jeszcze nie wiedzą tylko naprowadzajmy ich delikatnie.

  • Zachęcić można też uczniów do czytania lektur, mówiąc że bohaterowie tych książek przeżywali podobne trudności

  • Podkreślmy że nie chcemy żeby dziecko narobiło sobie zaległości, im więcej materiału tym trudniej go później opanować.

 

BEZPIECZEŃSTWO W SIECI 

10 rad dla rodziców dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci. 

 

1. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem.
Bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z Internetem. Odkrywajcie wspólnie jego zasoby. Spróbujcie znaleźć strony, które mogą zainteresować Wasze pociechy, a następnie zróbcie listę przyjaznych im stron Jeśli Wasze dziecko sprawniej niż Wy porusza się po Sieci, nie zrażajcie się – poproście, by było Waszym przewodnikiem po wirtualnym świecie.

 

2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie. 
Uczul dziecko na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości w Internecie. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w Sieci, ani też wierzyć we wszystko co o sobie mówią. Ostrzeż dziecko przed ludźmi, którzy mogą chcieć zrobić im krzywdę. Rozmawiaj z dzieckiem o zagrożeniach czyhających w Internecie i sposobach ich unikania. 

3. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci. 
Dorośli powinni zrozumieć, że dzięki Internetowi dzieci mogą nawiązywać przyjaźnie. Jednakże spotykanie się z nieznajomymi poznanymi w Sieci może okazać się bardzo niebezpieczne. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie po uzyskanej zgodzie rodziców i zawsze w towarzystwie dorosłych lub przyjaciół. 

4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych. 
Dostęp do wielu stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga podania prywatnych danych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Dziecko powinno zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie może przynieść podanie swoich danych osobowych. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego imienia, nazwiska, adresu i numeru telefonu. 

5. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci. 
Wiele dzieci używa Internetu w celu rozwinięcia swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy potrzebnej w szkole. Mali internauci powinni być jednak świadomi, że nie wszystkie znalezione w Sieci informacje są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki). 

6. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka. 
Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by wiedziało, że zawsze kiedy poczuje się niezręcznie,coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić. 

7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści. 
Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w Internecie. Nasze działania w tym względzie pomogą likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej szerzące się przy użyciu stron internetowych, chatów, e-maila itp. Nielegalne treści można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego ds. zwalczania nielegalnych treści w Internecie – Hotline’u (www.dyzurnet.pl). Hotline kooperuje również z operatorami telekomunikacyjnymi i serwisami internetowymi w celu doprowadzenia do usunięcia nielegalnych materiałów z Sieci. 

8. Zapoznaj dziecko - Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie. 
Przypominaj dzieciom o zasadach dobrego wychowania. W każdej dziedzinie naszego życia, podobnie więc w Internecie obowiązują takie reguły: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa itp. (zasady Netykiety znajdziesz na stronie www.sieciaki.pl) Twoje dzieci powinny je poznać (nie wolno czytać nie swoich e-maili, kopiować zastrzeżonych materiałów, itp.). 

9. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko
Przyjrzyj się, jak Twoje dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w Sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Ustalcie zasady korzystania z Sieci oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji. 

10. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami. 
Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również dostarczycielem rozrywki. Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z oferowanego przez Sieć bogactwa.

 

źródło: www.dzieckowsieci.pl

 

 

zdjpg [400x276] 

 

 

ŻYCZYMY POWODZENIA PEDAGOG I PSYCHOLOG SZKOLNY:)

 

MATERIAŁY DLA RODZICÓW


Bliżej siebie - dalej od narkotyków

Trudne zachowania uczniów


  • Witamy na stronie internetowej Szkoły Podstawowej Nr 6 im. Orła Białego w Ostrołęce